29/01: Salgado turned nine
10000 Russos © Neno Costa |
text: Neno Costa (freely translated by Raquel Pinheiro); photos: Neno Costa & Telma Mota
After a fasting tour of the sun, Salgado’s party returned for its 9th edition at Maus Hábitos. As usual in previous editions the line-up presented an appealing variety of musical proposals, making for choices between the concerts that took place on the three stages of a sold out venue. As usual, the people turned out in droves, filling the night with a friendly atmosphere, tinged with reunions and …beer. The highlight goes to 10000 Russos, a band from Porto that opened the evening, with themes from their latest album Superiertia (2021) in a renewed psychedelic incursion, dense and rich in sound textures and healthy evocations. On the Stockahusen stage, the most breathable, the Gãrgoola were a good surprise, in a shamanic performance that left a taste for more. Salgado Stage crowded, suffocating. In the background, Samuel Úria (Um Gajo Com Pés De Roque Enrole) emerged from the human barrier that prevented progression, and the chords of a well-behaved punk set the audience on fire. Stage change. Inescapable for lovers of full-bodied rock with contagious psychedelia, Gator The Alligator electrified the Super Rock Stage before another good surprise, the creative and irreverent performance of Unsafe Space Garden. Return to Stockhausen stage for O Manipulador, where Manuel Molarinho orchestrated the pedal mattress that unfold and transfigured, with creative singularity, a well-manipulated bass guitar. With Salgado Stage overflowing with Pluto (Manuel Cruz and Peixe), Super Bock stage was an alternative for a dip in emotions unconfined by the punk energy of Galician Kings Of The Beach, closing the set of performances which program had to undergo some readjustments due to circumstances. A note of recognition is required for Maus Hábitos’ workers, for their professionalism and friendliness, on a laborious and particularly demanding night. Happy birthday to Salgado.
Gãrgoola © Telma Mota |
Samuel Úria © Telma Mota |
Gator The Alligator © Telma Mota |
29/01: O Salgado fez nove anos
Unsafe Space Garden © Neno Costa
texto: Neno Costa; fotos: Neno Costa & Telma Mota
Depois de uma volta ao sol de jejum, a festa do Salgado regressou para a sua 9.ª edição nos Maus Hábitos. O programa, como tem sido usual nas edições anteriores, apresentou uma variedade apelativa de propostas musicais, obrigando a escolhas entre os concertos que se desenrolaram nos três palcos de uma casa esgotada dias atrás. Como tem sido hábito, o público acorreu em peso, tingindo a noite com um ambiente simpático, tingido de reencontros e…cerveja. Destaque para os portuenses 10000 russos com temas do seu último álbum, Superiertia (2021), numa incursão psicadélica renovada, densa e rica de texturas sonoras e saudáveis evocações a abrir a noite. No palco Stockahusen, o mais respirável, os Gãrgoola constituíram uma boa surpresa, numa performance xamânica que soube a pouco. O Palco Salgado apinhado, sufocante. Ao fundo, Samuel Úria (Um Gajo Com Pés De Roque Enrole) emergiu da barreira humana que impedia a progressão e os acordes de um punk bem comportando incendiou o público. Mudança de palco. Incontornáveis para os apreciadores de um rock encorpado de psicadelismo contagiante, os Gator The Alligator eletrificaram o Palco Super Rock antes de mais outra boa surpresa, com a atuação criativa e irreverente dos Unsafe Space Garden. Retornou-se ao palco Stockhausen para O Manipulador, onde Manuel Molarinho orquestrou o tapete de pedais que desmultiplicaram e transfiguraram, com singularidade criativa, um baixo bem manipulado. Com o Palco Salgado a transbordar com Pluto (Manuel Cruz e Peixe), o palco Super Bock foi alternativa para um mergulho nas emoções desconfinadas pela energia punk dos galegos Kings Of The Beach, fechando o périplo de atuações cujo programa teve que sofrer alguns reajustes por força das circunstâncias. Impõe-se uma nota de reconhecimento para os trabalhadores dos Maus Hábitos, pelo profissionalismo e simpatia, numa noite laboriosa e particularmente exigente. Parabéns ao Salgado.
O Manipulador © Telma Mota |
Pluto © Telma Mota |
Kings of the Beach © Telma Mota |